Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
Syyskuu 05, 2010, 16:17:40
Tervesysteemi.info
Kokemuksia
Kaiken kansan kokemuksia
Potilastietojen siirto hoitopaikasta toiseen
<< edellinen
seuraava >>
Sivuja:
[
1
]
Kirjoittaja
Aihe: Potilastietojen siirto hoitopaikasta toiseen (Luettu 2041 kertaa)
pilkku
Seminaari08
Newbie
Poissa
Potilastietojen siirto hoitopaikasta toiseen
«
:
Marraskuu 09, 2007, 21:05:27 »
Elämäntilanteiden vaihtuessa on tullut käytettyä eri terveydenhoitopalveluita: opiskelijana YTHS:ää, työtekijänä työpaikan terveyden huoltoa ja toisinaan myös yksityisiä lääkärikeskuksia. Viime keväänä tuli ensimmäistä kertaa eteen tilanne, että potilastietojani lähdettiin pyytämään toisesta hoitopaikasta toiseen. Oli muuten aikamoisen jäykkä prosessi minun mielestäni.
Minulle olisi riittänyt, että olisin lääkärille sanonut suostuvani aineistojen siirtämiseen. Mutta käytäntö vaati, että siirrosta täytettiin paperilomake, jossa määriteltiin mitä tietoja siirretään. Tämä lomake piti allekirjoittaa ja lähettää eteenpäin, meniköhän faxilla vai peräti "pintapostilla". Tietojen saapumiseen piti varata aikaa ainakin 7 päivää - että ehtivät käsitellä hakemuksen. Melkoisen työläältä kuulostaa, eikö tällainen nyt nykyään voisi jo hoitua nappia painamalla? Joskushan voi olla kiireellisempiäkin tapauksia...
Ilmoita valvojille
tallennettu
Lauha
Newbie
Poissa
Vs: Potilastietojen siirto hoitopaikasta toiseen
«
Vastaus #1 :
Marraskuu 13, 2007, 10:57:57 »
Itse olen kanssa huomannut "papereiden" lähettämisen tuskallisuuden ja hitauden. Miun päähän ei oikeasti mahdu se, että miksi/miten ylipäätään voi tuollaiseen toimitukseen mennä jopa 7 päivää. Kustikin polkee nopeammin. Tässä olisi varmasti yksi iso kohta mihin tarttua näiden järjestelmien kehittämisessä.
Sen kuitenkin ymmärrän, että miksi siulta on pyydetty lomake ihan allekirjoituksineen. Jälkeenpäin pystytään sitten helposti näyttämään toteen se, että "kyllä se asiakas suostui papereiden lähettämisen toiselle osapuolelle silloin vuonna X". Jokaisen henk.koht. potilaspapereita kun ei voi lukea ilman asianosaisen suostumusta. Siksi monissa paikoissa pyydetään tällainen suostumus kotiutustilanteessa.
Ilmoita valvojille
tallennettu
Katja
Seminaari08
Newbie
Poissa
«
Vastaus #2 :
Marraskuu 13, 2007, 15:56:41 »
Joissakin paikoissa tuo suostumuskaavake tietojen luovutukseen tai pyyntöön pyydetään osastolle/poliklinikalle tullessa tai jo ajanvaraus-/kutsukirjeen yhteydessä. Ainakin tuo HUS-alueella käytettävä lomake on niin monimutkainen ja epäselvä, että se on usein puutteellisesti täytetty ja potilaat/asiakkaat tarvitsevat apua sen täydentämisessä.
Ilmoita valvojille
tallennettu
maanma
Vieras
«
Vastaus #3 :
Joulukuu 04, 2007, 10:08:46 »
Potilastietojen siirrossa yksiköstä toiseen on vakavia ongelmia nykyisissä organisaatioissa - erityisesti yksityisellä puolella esiintyy haluttomuutta vastaanottaa tämä potilaan vaatima tieto. Tämä johtuu jossain tilanteessa siitä, ettei vastaanottajalla ole tilaa tai henkilökuntaa paperiarkistolle ja henkilökuntaa sen vaatimalle käytölle.
Sähköisestä siirrosta ei voi vielä puhua. Alue viitejärjestelmät auttavat jossain tilanteissa, mutta lienevät käytännön työn kannalta hieman hitaita käyttää.
Kansallinen arkistohanke on selkeä askel tähän siirrettävyyden ongelmaan. Toteutuksen sisältö ja toimivuus kuitenkin ratkaisevat, että kuka viimekädessä arkistoa joutuu selaamaan ja tietoa lääkärille toimittamaan.
Ilmoita valvojille
tallennettu
Johanna Viitanen
Administrator
Full Member
Poissa
«
Vastaus #4 :
Joulukuu 04, 2007, 13:32:04 »
Hesarissa oli eilen (3.12.) juttu potilastietoihin ja niiden siirtämiseen liittyen: "Tässä hoitohistoriani, olkaa hyvä" alaotsikolla: "Halutessaan jokaisen pitäisi saada omat potilastietonsa vastaanotolta".
Kirjoituksessa kerrotaan siitä, miten potilastiedot liikkuvat nykyisellään ei-sähköisesti, toisin sanoen jos potilastiedot haluaa mukaansa, niitä pitää pyytää kirjallisesti tai käydä paikan päällä. Käytännössä vastuu potilastietojen säilyttämisestä ja hoitohistorian siirtämisestä on potilaalla itsellään (vaikka lain mukaan lääkäreillä ja hammaslääkäreillä on velvollisuus laatia ja säilyttää potilaitaan koskevat terveystiedot). Näin ollen potilaita neuvotaankin pitämään ”kotona omaa pientä terveystietojen arkistoa”.
Kirjoitelma löytyy kokonaisuudessaan Hesarin Digilehdestä.
-johanna-
«
Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2007, 13:34:34 kirjoittanut Johanna Viitanen
»
Ilmoita valvojille
tallennettu
Marjaana
Vieras
«
Vastaus #5 :
Joulukuu 31, 2007, 08:59:02 »
Itse törmäsin vastaavaan asiaan poikani kanssa, jota hoidettiin lyhyen ajan sisällä terveyskeskuksessa, yksityisellä ja HUS:n sairaalassa. HUS:n sairaalaan päästyämme heillä ei ollut mitään tietoa potilaasta, vain lähete (joka sekin taisi olla vajaa).
Itse päädyin tekemään kansion, johon olen kerännyt kaikki käynnit ja labrat terveyskeskuksesta ja neuvolasta lähtien. Kaikista hankalinta oli saada tiedot neuvolasta, joka ei yleensä niitä eteenpäin "joudu" antamaan eikä heillä ollut tietoa prosessista miten niitä saa antaa.
Olisi vielä kiva saada tiedot sähköisesti, niin voisi itse laittaa ne webbiin saataville tai vaikka palvelu potilaalle, jossa potilaan kaikki tiedot olisivat saatavilla ja potilas voisi itse päättää milloin, missä, kenelle ja mitä tietoa hän haluaa lääkärille/hoitajalle tms. näyttää.
Ilmoita valvojille
tallennettu
maanma
Vieras
«
Vastaus #6 :
Maaliskuu 04, 2009, 12:28:00 »
Lainaus käyttäjältä: Marjaana - Joulukuu 31, 2007, 08:59:02
Olisi vielä kiva saada tiedot sähköisesti, niin voisi itse laittaa ne webbiin saataville tai vaikka palvelu potilaalle, jossa potilaan kaikki tiedot olisivat saatavilla ja potilas voisi itse päättää milloin, missä, kenelle ja mitä tietoa hän haluaa lääkärille/hoitajalle tms. näyttää.
Itse laittaminen tulee olemaan tarpeetonta, koska kansalaisen portaalissa on keskeiset potilastiedot.
Lääkärin porttaalissa tulee olemaan ns. ydinkertomuskooste, josta linkit tarkempiin tietoihin.
Ilmoita valvojille
tallennettu
Sivuja:
[
1
]
<< edellinen
seuraava >>
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Kokemuksia