Toivottavasti tänne saa vuodattaa kirjastokokemuksista.

Kyselin jokunen päivä sitten TKK:n kirjaston asiakasneuvojalta mistä saisin sähköisen version tähän kolmanteen harjoitustyöhön vaadittavasta ISO 13407 standardista. Minun käskettiin ensin hakea sitä itse kirjaston hakupalvelujen avulla. Selitin kauniisti, ettei niillä oikein löydä mitään. Lopulta asiakasneuvoja suostui kirjoittamaan itse hakukoneeseen "ISO 13407". Vastaukseksi neuvoja sanoi lopulta, ettei hän oikein tiedä näistä standardeista ja ohjasi minut toiselle neuvojalle. No tämä toinen neuvoja osasi sanoa sen verran, että standardeja on mahdollista lukea kirjaston asiakaskoneilla. Tosin kun pyysin häntä näyttämään miten se onnistuu meni hänelläkin sormi suuhun.
Löysin lopulta kirjaston sivuilla seikkailemalla keinon ladata sähköinen versio aiemmin mainitusta standardista. Homma onnistuu jopa kotikoneelta kirjastoneuvojien ukaaseista huolimatta.
Näin lataat ISO 13407 standardin kotikoneella:1)
http://www.nelliportaali.fi/2) "Pikalinkit"-->"Patentit ja standardit"-->"SFS - Suomen standardoimisliitto"
3) Tässä välissä tarvitaan Shibboleth kirjautumista.
4) Seuraavaksi aukeaa SFS-Standardisointi-sivu, jossa pitää painaa vihreää "Avaa Kokoelma" painiketta.
5) Tämän jälkeen päästään käyttämään sivun hakutoimintoa standardin löytämiseksi.